App Store nepotrebuje predstavovať, každý majiteľ iPhonu, iPadu či Macu internetový obchod Applu s aplikáciami dôverne pozná. Aplikácie premenili spôsob, akým robíme mnoho vecí, či už ide o tvorbu, učenie, hranie hier, alebo efektivitu práce. A App Store je najlepším miestom, kde objavovať a sťahovať nové aplikácie. Vďaka jasnej štruktúre, odporúčaniam a tematickým zoznamom vytváraným editormi na plný úväzok je jednoduché nájsť tú správnu aplikáciu na čokoľvek, čo chcete robiť. Denne aktualizovaný panel Dnes s odporúčanými aplikáciami, príbehmi, tipmi a trikmi vám umožňuje udržať si neustály prehľad o tom, čo je nové vo svete aplikácií. Karta Vyhľadať je mocným nástrojom pre nájdenie toho, čo práve potrebujete. Výsledky vyhľadávania zahrňujú články, tipy a triky aj zoznamy.
Na svojej webovej stránke Apple uvádza, že v App Store chce dosiahnuť dve veci: „aby bol dôveryhodným a bezpečným miestom, kde môžu zákazníci nachádzať a sťahovať aplikácie a zároveň aj skvelým miestom pre biznis všetkých vývojárov.“ Aby tieto ciele dosiahli, predstavili súbor prísnych pravidiel a princípov na zabezpečenie vysokého štandardu ochrany súkromia, bezpečnosti a obsahu. Pravidlá kontroly App Store (App Store Review Guidelines) poskytujú vývojárom prehľadné pokyny a vyžadujú, aby aplikácie ponúkané v App Store boli bezpečné, aby ich používanie bolo príjemné, dodržiavali pravidlá pre ochranu súkromia užívateľov, chránili zariadenia pred malvérom a hrozbami a používali schválené obchodné modely. Každý týždeň sa prihlási 100 000 nových aplikácií a všetky sú starostlivo skontrolované, väčšinou do 24 hodín od odoslania vývojárom. Len 60 % je schválených, 40 % je zamietnutých, pričom najbežnejším dôvodom zamietnutia sú drobné chyby, ktoré vedú k nedostatočnej ochrane súkromia.
Pred App Storom
Po krátkom zhrnutí toho, čo App Store predstavuje dnes, sa ponorme hlboko do minulosti a pozrime sa na najdôležitejšie míľniky jeho cesty. Musíme však začať od začiatku, prvým iPhonom v roku 2007, ešte predtým, než App Store vnikol. Keď Apple predstavil prvý iPhone na Macworld 2007, bolo na ňom niečo vyše tucta zabudovaných aplikácií a žiadne aplikácie tretích strán. App Store ešte neexistoval, ale iTunes Store fungoval už od roku 2003 a ukázal Applu, že je možné preniesť desktopovú platformu internetového obchodu na mobilné zariadenia.
Na pridávanie nových aplikácií do iPhonu ponúkol Apple ako riešenie najprv webové aplikácie. Čoskoro sa však ukázalo, že vzhľadom na obmedzenia webových aplikácií, ich nedostatočný prístup k základným funkciám, slabý výkon v porovnaní s natívnymi aplikáciami a problémy s platením za ne, sa aplikácie tretích strán musia v iPhone „udomácniť“. Steve Jobs bol však spočiatku proti tomuto nápadu. Najviac sa obával, že vpustenie aplikácií tretích strán na iPhone by mohlo znamenať bezpečnostné riziká a tiež neznášal predstavu, že zle navrhnutý softvér by mal pošpiniť krásny nový výtvor Applu. Iní ľudia vo vnútri Applu, najmä Phil Schiller a Art Levinson, však neúnavne lobovali, aby Jobs zmenil svoj názor, a nakoniec uspeli.
Nasledujúcu jar 2008 Apple predstavil SDK (kit pre vývojárov softvéru), ktorý umožňuje vývojárom vytvárať natívne aplikácie tretích strán, ktoré sú bezpečné a prinášajú skvelý užívateľský zážitok. Odtiaľ to bol už len krok k virtuálnemu obchodu pre aplikácie. Vďaka iTunes už Apple vedel, ako predávať, účtovať a dodávať digitálny tovar v medzinárodnom meradle lepšie než ktokoľvek iný na trhu v tej dobe. Vývojári Macu navyše napomohli tomu, že prvá kritická vlna aplikácií pre iPhone predávaných v novom App Store bola nielen funkčná, ale aj nádherná a ponúkala úžasný užívateľský zážitok. Nastavili tak veľmi vysokú latku pre budúce aplikácie pre iOS.
Šokujúci úspech spustenia
App Store odštartoval 10. júla 2008 v 62 krajinách s 500 aplikáciami. Dnes sa toto číslo môže zdať smiešne malé, ale vtedy bolo ohromujúce. Počet stiahnutí bol od začiatku obrovský. Počas prvého víkendu bolo stiahnutých 10 miliónov aplikácií, počas prvých troch mesiacov to bolo 100 miliónov. Do apríla 2009 toto číslo dosiahlo 1 miliardu a v júni, ani nie rok od spustenia, si užívatelia mohli v App Store vybrať z 50 000 aplikácií. Bol to šokujúci úspech, ktorý nikto nečakal, dokonca ani Apple. V rozhovore pre Wall Street Journal v auguste 2008 Jobs povedal, že Apple neočakával, že App Store bude „taký úspešný“. „Mobilný priemysel nikdy nič podobné nevidel.“
Prvé roky
V roku 2009 Apple predstavil možnosť nákupov v aplikácii (in-app purchase, iAP), čím umožnil zákazníkom stiahnuť si aplikáciu a neskôr zaplatiť za odomknutie rôznych funkcií. Vďaka tomu mohlo viac ľudí preskúmať nové aplikácie predtým, než sa rozhodli o ich nákupe. O dva roky neskôr, v roku 2011, App Store začal podporovať predplatné aplikácií. Obľúbenosť tohto biznis modelu od tej doby rastie a u vývojárov sa stáva najpopulárnejším spôsobom, ako zarábať na aplikáciách.
V októbri 2010 Apple ohlásil Mac App Store, podobnú distribučnú platformu aplikácií pre macOS. Oficiálne spustenie sa konalo v januári 2011 spolu s vydaním aktualizácie 10.6.6 Snow Leopard. Úspech bol podobne ohromný: po 24 hodinách od spustenia Apple oznámil, že počet stiahnutí presiahol jeden milión. Rok 2010 bol pre Apple úspešný aj z iného dôvodu: s iPadom vstúpil na trh tabletov. Ten znamenal novú výzvu a úžasný priestor pre vývojárov, aby prinášali nové inšpiratívne aplikácie, ktoré budú využívať väčšiu plochu rozhrania.
Na konferencii vývojárov v júni 2013 Apple ohlásil pripravovanú sekciu pre deti. Nová sekcia App Storu s aplikáciami usporiadanými podľa vekových kategórií bola spustená zároveň s vydaním iOS 7 v septembri 2013.
Ďalšie míľniky
Prvé hodinky Apple Watch vyšli v roku 2015 a spolu s HealthKit vydláždili vývojárom cestu k tomu, aby mohli vytvárať zdravotné, fitness a wellness aplikácie, ktoré budú ešte inovatívnejšie, inteligentnejšie a interaktívnejšie. Apple Watch ako dokonalé nositeľné príslušenstvo pre šport a osobný tréning motivuje užívateľov, aby boli aktívnejší a dbali viac o svoje zdravie, a vďaka ich uvedeniu na trh sa neustále zvyšuje popularita aplikácií pre zdravie a fitnes.
V roku 2017 Apple predstavil ARKit 1.0 – platformu pre vývoj rozšírenej reality pre zariadenia s iOS, ktorá vývojárom umožňuje vytvárať pôsobivé zážitky rozšírenej reality plné detailov. S ARKit sa stal systém iOS najväčšiu platformou pre rozšírenú realitu na svete prakticky zo dňa na deň, platformou dostupnou stovkám miliónov majiteľov iPhonu a iPadu.
V tom istom roku Apple predstavil úplne nový App Store s vydaním iOS 11. Nový dizajn priniesol väčšie zameranie na redakčný obsah, denné odporúčania a „čistejší, konzistentnejší a pestrejší vzhľad“. Od iOS 11 Apple vyžaduje, aby všetky aplikácie podporovali 64-bitovú architektúru, a tak zbavil iOS App Store viac než 180 000 starých aplikácií. Proces postupného odstraňovania 32-bitových aplikácií začal aj v macOS a svoje zavŕšenie dosiahne v systéme macOS Catalina, ktorý už nebude podporovať aplikácie s 32-bitovou architektúrou.
Aj keď tento február bolo v App Store 2 200 000 aplikácií pre iOS, ich počet v posledných rokoch klesá. Dôvodom sú hlavne nové pravidlá Applu, ktoré odstránili množstvo aplikácií: staré aplikácie, ktoré už nie sú kompatibilné, aplikácie, ktoré kopírujú iné apky, aj tie, ktoré nie sú nepotrebné pre iPhone ako napríklad antivírus. To znamená, že aj keď čísla môžu niekedy klesať, kvalita aplikácií v App Store sa zvyšuje. Vďaka tomu je App Store aj naďalej jedným z najobľúbenejších obchodov pre aplikácie na trhu a stále prináša úžasnú užívateľskú skúsenosť všetkým majiteľom zariadení Applu. Niet preto divu, že podľa spoluzakladateľa Applu, Steva Wozniaka, je App Store najvýznamnejším vynálezom Applu. Pre spoločnosť, ktorá predstavila svetu Apple II, iMac G3 a iPhone to je už čo povedať, nemyslíte?