Nie je to tak dávno, čo sa hovorilo, že budúcnosť je v mobilných telefónoch. Dnes sú však predpovede realitou a my žijeme v dobe mobilných aplikácií. Spoločnosť App Annie sleduje správanie spotrebiteľov v tejto oblasti už desať rokov a ich štatistiky sú naozaj rozsiahle a podrobné. Nedávno uverejnili výročnú správu o trendoch minulého roka. Poďme sa spolu pozrieť na tie najzaujímavejšie fakty.
Upozornenie: celá správa je o globálnych trendoch a obsahuje čísla pre iOS aj Android.
Minulý rok dosiahol celosvetový počet stiahnutí aplikácií rekordných 204 miliard, čo znamená 45 % nárast oproti roku 2016. Užívatelia trávili používaním svojich telefónov priemerne 3,7 hodín denne a len v App Store minuli na aplikácie viac než 120 miliard dolárov. 72 % z utratených peňazí išlo na hry a zvyšných 28 % na predplatné. To je 10 % nárast oproti hodnotám z roku 2016. Pokiaľ ide o predplatené služby, na čele boli Tinder, Netflix a Tencent Video. Najväčším trhom je Čína so svojím 40 % podielom v celkových útratách.
Poďme sa pozrieť bližšie na kategóriu hier. Segment mobilného zábavného priemyslu sa teší väčšej popularite než hociktorý iný herný segment. Ľudia utratia 2,4-krát za mobilné hry než na PC a Macu dohromady a 2,9-krát viac než na domácich konzolách. To znamená viac než 80 miliard dolárov, ktoré užívatelia minuli na mobilné hry v roku 2019. V porovnaní s rokom 2017 dosiahlo zisk 5 miliónov dolárov o 20 % viac hier a o 59 % viac hier zarobilo viac než 100 miliónov dolárov. Nie je preto prekvapením, že Apple spustil službu Arcade, je jasné, že v peňaženkách hráčov mobilných hier sa peniaze na hry bez problémov nájdu.
Zhrnutie App Annie obsahuje aj podrobnosti o finančných aplikáciách. Od roku 2017 sa počet užívateľov, ktorí majú prístup k niektorej z finančných aplikácií, zvýšil o 100 %. Na celom svete ich ľudia použili viac než biliónkrát. Výsledky jasne dokazujú, že užívatelia dávajú prednosť riešeniam technologických spoločností pred bankami.
V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa počet stiahnutí nákupných aplikácií zvýšil o 20 % na 5,4 miliard. Najväčší, 70 % nárast dosiahol trh v Indonézii. Užívatelia používali 3,2-krát viac aplikácie tých obchodov, ktoré nemajú kamenné predajne. Rok 2019 bol rekordným pre mobilné nakupovanie: zákazníci minuli celkovo 3,84 miliard dolárov len na stránkach Alibaba počas Single's Day, dňa nezadaných, ktorý sa oslavuje 11. novembra. V Spojených Štátoch sa medzi 1. novembrom a 2. decembrom predal tovar za 33,1 miliard dolárov, čo je 40 % všetkých online predajov.
Pokiaľ ide o sociálne médiá, možno povedať, že je to jeden z najzrelších segmentov mobilného priemyslu. Ich popularita je stála, rovnako ako ich rast. Čas, ktorí užívatelia strávia pri sociálnych aplikáciách, vzrástol za posledné dva roky o 20 %, čím sa globálne dostal na celkových 900 biliónov hodín. Je to polovica celkového času stráveného používaním inteligentných zariadení. Chatovacie aplikácie, ktoré sú súčasťou kategórie sociálnych médií, dosiahli za minulý rok viac než 5,4 miliard stiahnutí.
Aplikácie venované jedlu, ako sú aplikácie reštaurácií a donáškových služieb, sa tešia vzrastajúcej obľube a v porovnaní s rokom 2017 vykázali nárast o neuveriteľných 240 %. Trh s aplikáciami venovanými športu taktiež narástol o 30 % a ich zvýšený prenos dát tiež dokazuje popularitu streamovania. Aplikácie pre zdravie a fitness sa tiež nemajú čoho obávať, v porovnaní s rokom 2017 zarobili o 130 % viac, čo znamená 1,5 miliard dolárov.
V závere správy sme našli dva veľmi zaujímavé rebríčky. Prvý zahŕňa najsťahovanejšie aplikácie a hry roku 2019. V prvej trojke vidíme Zuckerbergove aplikácie: Facebook Messenger, Facebook a WhatsApp. Nasleduje TikTok a potom ďalšia aplikácia Zuckerberga, Instagram. Aplikácia TikTok minulý rok zaznamenala globálny rast, čas strávený v aplikácii vzrástol o 210 % a 8 z 10 minút patril čínskym užívateľom. Medzi hrami vedie Free Fire, po nej nasledujú PUBG a Subway Surfers.
Zaujímavý je aj pohľad na druhý rebríček aplikácií a hier zoradený podľa utratených peňazí. Medzi aplikáciami vedie triumvirát Tinder, Netflix a Tencent Video, YouTube sa skĺzol až na 5. miesto.V zozname hier také prekvapenie nenájdeme. Candy Crush je na treťom mieste a PokemonGo naďalej okupuje 5. miesto. A čo sa nachádza na vrchole? Hra, ktorú väčšina hráčov západnej pologule vôbec nepozná. Fate/Grand Order je bezplatná online RPG hra, ktorá je nesmierne populárna na východnej pologuli.
Ak sa chcete ponoriť hlbšie do štatistík, presné čísla nájdete v 49–stránkovej správe App Annie.