Apple ponúka užívateľom i vývojárom bezpečnejšiu možnosť prihlasovania než prihlasovanie pomocou sociálnych médií, ktoré zaznamenalo v minulosti masívne bezpečnostné problémy a úniky dát.
Systém Applu prináša funkcie, ktoré využijú vývojári aplikácií pre iOS, ako napríklad podporu dvojfaktorovej autentifikácie, detekciu podvodov a možnosť ponúkať prihlásenie do aplikácie jedným dotykom.
Pre užívateľov to znamená rovnako rýchlu registráciu a prihlásenie ako u iných služieb, ale s vedomím, že aplikácie nezdieľajú ich informácie so spoločnosťami alebo jednotlivcami, ktorým nedôverujú.
Užívatelia si tiež môžu vybrať, či poskytnú svoj e-mail vývojárovi aplikácie alebo nie. Ak sa rozhodnú nezdieľať svoju skutočnú e-mailovú adresu, Apple vygeneruje náhodnú – ale skutočnú a overenú – adresu, kam nasmeruje e-maily, ktoré vám bude aplikácia zasielať. Užívatelia sa môžu rozhodnúť túto e-mailovú adresu pre aplikácie hocikedy zakázať, napríklad ak začnú dostávať spam.
Možnosť vytvárať jednorazové e-mailové adresy nie je nová. Do svojej adresy na Gmaile môžete pridať plusy (+) alebo bodky (.) a vytvoriť filtre pre odstránenie e-mailov z adries, ktoré boli kompromitované. Ďalší poskytovatelia e-mailových služieb ponúkajú podobné funkcie.
Je to však prvýkrát, kedy veľká technologická spoločnosť umožnila zákazníkom nielen vytvárať súkromné e-mailové adresy pre prihlasovanie do aplikácií, ale ich aj kedykoľvek vypnúť, ak už na nich nechcú prijímať správy.
Výhody systému sú na prvý pohľad jasné, ako to však bude fungovať prakticky a konkrétne? Pripravili sme odpovede na najdôležitejšie a najčastejšie otázky.
1) Aké informácie získa vývojár aplikácie, ak si užívateľ vyberie Sign in with Apple?
Vývojár získa len meno užívateľa spojené s jeho Apple ID, overenú e-mailovú adresu alebo náhodne vygenerovanú e-mailovú adresu, ktorá presmeruje e-maily do jeho schránky a pritom chráni jeho súkromie, a k tomu jedinečný stabilný identifikátor, ktorý vývojárovi umožní vytvoriť užívateľovi účet v systéme.
Na rozdiel od Facebooku, ktorý má k dispozícii množstvo osobných údajov, ktoré môže zdieľať s aplikáciami, pri Sign in with Apple nie sú ďalšie nastavenia alebo dialógové okná, kde by užívateľ musel vybrať, k akým informáciám môže mať aplikácia prístup. (Apple by aj tak nemal čo zdieľať, pretože nezbiera o užívateľoch údaje, ako sú dátum narodenia, rodné mesto, lajky na Facebooku, zoznam priateľov a podobne.)
2) Musím sa do aplikácie znovu prihlásiť, keď si kúpim nový iPhone alebo aplikáciu používam na iPade?
Nie je to potrebné. Pre koncového užívateľa je Sign in with Apple rovnako rýchle ako prihlásenie pomocou Facebooku alebo Googlu. Do aplikácie sa dostanete jedným klepnutím, aj keď používate viaceré zariadenia Applu.
3) Funguje Sign in with Apple aj na Apple Watch, Apple TV a Macu?
Sign in with Apple funguje na všetkých zariadeniach Applu – na zariadeniach s iOS/iPadOS (iPhone, iPad a iPod touch), na Macu, Apple TV aj na Apple Watch.
4) Čo sa stane, ak klepnem na Sign in with Apple a pritom zabudnem, že už som sa do aplikácie zaregistroval/a pomocou svojej e-mailovej adresy?
Funkcia Sign in with Apple je integrovaná s kľúčenkou iCloud, takže ak už ste si vytvorili účet, aplikácia vás na to upozorní a spýta sa, či sa chcete prihlásiť pomocou svojej existujúcej e-mailovej adresy. Aplikácia to skontroluje podľa domény (napríklad Uber) nie porovnaním s e-mailovou adresou spojenou s vaším Apple ID – ktorá sa môže líšiť od adresy použitej pri registrácii účtu.
5) Ponúka Sign in with Apple dvojfaktorovú autentifikáciu?
Na zariadeniach Applu overujú užívatelia svoju identitu pomocou Touch ID alebo Face ID, ktoré kombinácii užívateľského mena a hesla pridávajú druhú vrstvu ochrany.
Ak chcete použiť Sign in with Apple na zariadeniach iných výrobcov, Apple pošle šesťmiestny kód na dôveryhodné zariadenie alebo telefónne číslo.
6) Kedy musí aplikácia ponúkať Sign in with Apple?
Apple požaduje, aby tlačidlo Sign in with Apple bolo ponúkané vždy, keď je k dispozícii prihlásenie prostredníctvom tretích strán ako Facebook alebo Google. Apple to však nenazýva prihlásenie pomocou sociálnych médií, ale prostredníctvom tretích strán, čo je obecnejšie. Apple verí, že zákazníci si zaslúžia možnosť chrániť svoje súkromie, preto vyžaduje svoje prihlásenie, ak sú k dispozícii možnosti tretích strán.
Vývojári však nemusia používať Sign in with Apple, môžu sa rozhodnúť len pre svoje vlastné priame prihlásenie. (Alebo ponúkať priame prihlásenie a Sign in with Apple, pokiaľ chcú.)
7) Ak sa prihlásim prostredníctvom Sign in with Apple, bude aplikácia ešte vyžadovať overenie e-mailovej adresy kliknutím na odkaz, ktorý mi pošle?
Nie. Apple potvrdí vašu e-mailovú adresu, takže vy už to robiť nemusíte.
8) Čo v prípade, že sa teraz prihlasujem pomocou Facebooku a chcem prejsť na Sign in with Apple?
Apple neposkytuje zákazníkom priamy spôsob, ako prepnúť z Facebooku alebo inej metódy prihlásenia na Apple ID. Migráciu ponecháva na vývojárov. Postoj spoločnosti je taký, že vývojári môžu a mali by vždy ponúknuť užívateľom spôsob, ako prestať používať prihlásenie cez sociálne médiá, ak sa tak rozhodnú.
V minulosti mohli vývojári ponúkať užívateľom okrem prihlasovania tretích strán len prihlasovanie pomocou e-mailovej adresy. To je praktické najmä v prípadoch, kedy užívatelia zrušia svoj účet na Facebooku alebo zakážu aplikácii prístup k informáciám odtiaľ.
Len čo bude funkcia Sign in with Apple k dispozícii, vývojári budú môcť ponúkať zákazníkom možnosť, ako prejsť z prihlasovania tretích strán na Sign in with Apple.